Maria Egipteanca si drumul de la desfranare la sfintenie
Duminica a V-a din Postul Sfintelor Pasti este inchinata Cuvioasei Maria Egipteanca.
A trait in a doua jumatate a secolului al IV-lea si inceputul secolului
al V-lea. A murit in anul 431, in timpul imparatului Teodosie cel
Tanar.
Maria Egipteanca
s-a nascut in Egipt. La varsta de 12 ani si-a parasit parintii si a
mers in Alexandria, unde timp de 17 ani a dus o viata desfranata. La
varsta de 29 de ani, paraseste Alexandria si ajunge la Ierusalim.
Pretextul i-a fost oferit de pelerinajul unor tineri din Egipt si Libia,
care calatoreau pe mare spre Ierusalim, pentru a participa la
sarbatoarea Inaltarii Sfintei Cruci.
Ajunsa in Ierusalim, doreste sa intre in
Biserica Sfantului Mormant, insa, nu a putut inainta decat pana la
prag. Aici a simtit cum o putere nevazuta o opreste. Incerca de mai
multe ori sa intre, dar fara rezultat. Este momentul cand intelege ca
modul ei de existenta o face nevrednica de a intra in acest locas. Se
roaga Fecioarei Maria sa faca posibila intrarea sa in locas, cu
promisiunea ca isi va schimba intru totul modul de viata. Reuseste sa se
inchine Sfintei Cruci si ia decizia sa-si traiasca viata in pustia
Iordanului. Cuvioasa Maria Egipteanca a stat aici 47 de ani, in post si
rugaciune. Cu un an inainte de moartea sa, taina vietii ei a fost
descoperita parintelui Zosima, care a impartasit-o, iar dupa un timp s-a
intors ca sa o ingroape, fiind ajutat la saparea mormantului de catre
un leu.
Parintele Makarios Simonopetritul, in
cartea sa "Triodul explicat”, publicata la Editura Deisis in anul 2003,
sustine ca potrivit studiilor recente, viata Sfintei Maria Egipteanca ar
fi mai degraba „o amplificare legendara in scopuri didactice a vietii
unei Sfinte Maria Egipteanca din Palestina, despre care vorbesc Viata
Sfantului Teoctist din Lesbos, doua istorii ale lui Pavel din Monembasia
si o istorie „folositoare de suflet" anonima”. Potrivit Vietii
Sfantului Teoctist, confirmate de Chiril din Skythopolis in Viata
Sfantului Chiriac scrisa de acesta, aceasta Marie a vietuit in Palestina
si a fost cantareata la biserica Anastasis din Ierusalim. Ea a ales sa
fuga singura in pustie din cauza „scandalurilor" pe care le-a prilejuit
frumusetea ei. Ioannis si Panamon au intalnit-o in desert aproape in
aceleasi imprejurari in care o intalneste Zosima pe Maria Egipteanca in
Viata patriarhului Sofronie. Ea le-a povestit plecarea sa in pustie,
viata sa de asceza rugandu-i sa vina din nou la ea la intoarcerea din
vizita pe care acestia o faceau avvei Chiriac. Cand acestia au revenit
la grota sfintei anahorete, au gasit-o moarta si au ingropat-o ca pe
Maria Egipteanca.
Istoria Sfintei Maria Egipteanca ramane in esenta identica cu cea a Mariei Palestinianca, insa marea diferenta sta in faptul ca prima s-a dus in pustie pentru a se pocai de pacate, in timp ce Maria Palestinianca s-a dus in pustia Iordanului pentru a fugi de pacatele trupesti, fiind foarte frumoasa.
Relatarea patriarhului Sofronie o prezinta ca pe o mare pacatoasa, care s-a dus in Palestina pentru desfrau, in timp ce Maria Palestinianca nu a fost supusa poftelor, retragandu-se in desert tocmai pentru a preintampina pacatul.
Istoria Sfintei Maria Egipteanca ramane in esenta identica cu cea a Mariei Palestinianca, insa marea diferenta sta in faptul ca prima s-a dus in pustie pentru a se pocai de pacate, in timp ce Maria Palestinianca s-a dus in pustia Iordanului pentru a fugi de pacatele trupesti, fiind foarte frumoasa.
Relatarea patriarhului Sofronie o prezinta ca pe o mare pacatoasa, care s-a dus in Palestina pentru desfrau, in timp ce Maria Palestinianca nu a fost supusa poftelor, retragandu-se in desert tocmai pentru a preintampina pacatul.
Ceea ce trebuie sa retinem din cele doua relatari, este indemnul la pocainta si la lupta cu pacatul.
Mentionam ca in cartea Triodului, Biserica a inclus Viata Cuvioasei Maria Egipteanca, scrisa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului.
Mentionam ca in cartea Triodului, Biserica a inclus Viata Cuvioasei Maria Egipteanca, scrisa de Sfantul Sofronie al Ierusalimului.
Sfanta Maria Egipteanca este pomenita in
Biserica Ortodoxa si pe 1 aprilie. Viata ei este citita in miercurea
din saptamana a cincea a Postului Mare, in cadrul Canonului Sfantului Andrei Criteanul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
- Deoarece avem nevoie zilnica de hrana spirituala, aici este locul unde vei gasi cate o . . . soapta a Duhului Sfant pentru a te ajuta sa intelegi voia lui Dumnezeu cu privire la viata ta -