Odată, când am fost la Muntele Athos,
acum mulţi ani, am fost entuziasmat de căldura cu care am fost primiţi
de călugări. Ce primitori erau! Ce înţelegători! Şi i-am spus unui
călugăr: “Oriunde aş intra aici, în mănăstire şi schituri, pe oricine aş
vedea, parcă l-am cunoscut din copilărie.” Ce mi-a răspuns călugărul?
Zice: “Noi, ortodocşii, ne iubim înainte să ne cunoaştem.” Şi am înţeles
că este adevărat cuvântul lui. Esenţial ne cunoaştem, mai ales cei care
trăim cu rugăciunea.
Biserica ortodoxă nu este o Biserică
între altele, ci este, pur şi simplu, firea în care Dumnezeu l-a creat
pe om. Esenţa Ortodoxiei este firea omului. Şi a luat în istorie nume de
dreaptă slăvire, nume foarte frumos şi foarte sugestiv, adică nume care
trădează, dacă vreţi, ceea ce au căutat Părinţii cei adevăraţi, care
n-au căutat nici slavă lumească, nici filosofie mai adevărată, ci au
căutat un singur lucru: să rămână în dreapta slăvire, descoperită de
Însuşi Dumnezeu; au încercat să păstreze nestricată viziunea acestei
firi omeneşti.
Căutăm ce nesaţ viaţa adevărată, în toate
direcţiile vieţii noastre, prin cultură, prin călătoriile noastre
duhovniceşti, ba chiar şi în păcat. Şi în păcat omul, până la urmă, îşi
caută menirea lui cea adevărată. Dar păcatul ne este adevăr şi de aceea
ceea ce Domnul nu ne-a dat ca poruncă, noi numim păcat, nu în sens moral
sau etic, ci în sens ontologic, al firii. Chiar dacă noi nu înţelegem
deplin poruncile, avem încredere în Dumnezeu, Care ne-a dezvăluit nouă
ceea ce ştie El mai bine că ne trebuie, fiindcă El ne-a făcut şi El ne
dezvăluie, prin cuvintele Sale, care sunt năzuinţele noastre şi unde
găsim hrana ce o căutăm cu atâta poftă, adică viaţa veşnică.
Omul, prin fire, este ortodox: chinez,
libian, negru din Africa, piele roşie orice ar fi el, prin firea lui
este ortodox. Ortodoxia este singura realitate a omului. Este în firea
omului. Această fire, puţin câte puţin, s-a conştientizat; omul şi-a
pierdut-o prin căderea în păcat şi psalmistul îl plânge pe om ca tot
omul fiind mincinos, dar cred că trebuie înţeles oarecum ca traducerea
în slavonă: “tot omul este minciună.”
Omul, dacă nu şi-a găsit identitatea lui,
rămâne în minciună. Omul este minciună până când, în Hristos, devine
adevăr ca şi Hristos Care S-a numit Adevăr. Or, ca omul să-şi
regăsească, să zicem, identitatea, să-şi revină în fire, cum se spune în
limba română, a trebuit ca Dumnezeu însuşi să Se întrupeze, să devină
om, să trăiască mizeriile noastre, să trăiască toate defectele astea ale
căderii, până şi moartea, până şi iadul. A făcut şi un lucru pe care
primul Adam nu l-a ştiut. Că revenind prin Înviere la viaţă, a putut şi
să Se înalţe la ceruri şi să şadă de-a Dreapta Tatălui, completând calea
fiinţei omului, dacă vreţi calea “devenirii întru fiinţă” a omului,
până la şederea de-a dreapta Tatălui.
Numai în Hristos omul îşi poate reveni în
firea lui cea adevărată ca identitate, numai astfel îşi regăseşte firea
lui cea adevărată, aşa cum a fost concepută de Dumnezeu mai înainte de
veci, când S-a gândit să facă pe om în chipul şi asemănarea cea
dumnezeiască.
Biserica ortodoxă nu atât convinge, cât
seduce, adică atrage inima şi sufletul omului întreg. Cand se descopera
„in duh si in adevar”, adevarul seduce, adica convinge toata firea, pana
in maduva oaselor. Si aceasta este puterea Ortodoxiei, pe care am
vazut-o de multe ori. Ortodoxia nu are un adevar relativ sau un adevar
micsorat, deviat, cum am gasit astfel de adevaruri in toate confesiunile
si religiile de care am auzit cite ceva, cu intuitii de multe ori
extraordinare, ci adevarul deplin care, negresit, duce la mantuire.
Zice Domnul că nu este o poruncă mai mare
decât aceasta de a iubi pe Dumnezeu, şi pe aproapele. Păstrarea
dragostei, însă, trece prin multe greutăţi, care ne oţelesc
duhovniceşte. Ne oţelesc într-un fel foarte curios, paradoxal. Ajungem
nu să ne simţim puternici, ci, atunci când suntem slabi, cum spune
Sfântul Apostol Pavel, atunci suntem puternici. Suntem puternici pentru
că atunci ne smerim şi atunci înţelegem pe aproapele şi se poate naşte
în sufletul nostru duioşie faţă de aproapele. Căci iubirea în Domnul
este duioasă. Şi atunci, în smerenia şi duioşia de care vorbeam, poate
lucra nu înverşunarea omului, ci asceza noastră; atunci lucrează în om
harul lui Dumnezeu.
Duhul Ortodoxiei nu este afişare, nu este
nici prozelitism; duhul Ortodoxiei este exprimat în Liturghie şi revin
la ideea aceasta: atenţie la cuvântul liturgic, la cuvântul de
rugăciune. Deci, duhul Ortodoxiei este exprimat în Liturghie.
Amintiţi-vă cuvântul: “Gustaţi şi vedeţi că bun este Domnul!” Şi noi,
păcătoşii, încercăm, smeriţi, să gustăm şi să vedem că bun este Domnul
în locul în acre ne-a pus, lângă “râurile” acelea ale Babilonului
apusean, şi gustăm şi vedem şi bem.
Neamul nostru se cheamă Hristos. Sau,
dacă vreţi, neamul nostru se cheamă Israel, adică poporul lui Dumnezeu.
Noi suntem Israelul cel nou, Israel în duh. Căci iar revenim la tema
Duhului şi a adevărului. Patria noastră nu este România sau Rusia sau
Anglia, este Ierusalimul cel de sus; paria noastră este cea care vine,
nu cea unde ne-am născut. Ne-am născut într-un “cuib” ca şi păsările, şi
trăim în el până ce ne vor creşte aripile, până ce vom zbura şi noi, ca
să ne luăm zborul veşnic. Iarăşi zic, nu dispreţuim neamul. Pentru
mine, mai ales, a mă naşte român a însemnat mai cu seamă a primi Botezul
Ortodox şi pentru asta am fost, mai mult decât pentru toate,
recunoscător lui Dumnezeu.
Pr. Rafail Noica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
- Deoarece avem nevoie zilnica de hrana spirituala, aici este locul unde vei gasi cate o . . . soapta a Duhului Sfant pentru a te ajuta sa intelegi voia lui Dumnezeu cu privire la viata ta -