Din învăţăturile Părintelui Arsenie Boca: Fragment din capitolul „Împărăţiile iubirii”
„Trupul trăieşte, dacă e locuit de suflet; iar sufletul trăieşte dacă e
locuit de Dumnezeu. Aşadar, sunt oameni care au într-înşii suflete vii,
şi sunt oameni care au suflete moarte (Apocalipsă 3,1). Moartea
trupului este despărţirea sa de suflet; iar moartea sufletului e
despărţirea lui de Dumnezeu. Astfel, un trup viu poate fi locuit de un
suflet viu sau de un suflet mort.
Starea sufletului dincolo de
mormânt este continuarea stării sale pământeşti, fie de viaţă, fie de
moarte. Cel ce a înviat în sufletul său conştinţa şi iubirea lui
Dumnezeu, câtă vreme era pe pământ, acela a înviat pentru veşnicie; iar
cel ce a omorât acestea în sufletul său şi moartea l-a prins în acestea,
acela a murit pentru veşnicie. Acela a omorât Împărăţia lui Dumnezeu
dinlăuntrul său şi a înlocuit-o cu împărăţia chinurilor veşnice, în care
a intrat încă din viaţa pământească.
Trupul nu are o
consistenţă sau temei în sine însuşi, ci dăinuieşte în temeiul
sufletului, al acestei făpturi spirituale, nemuritoare, de obârşie
divină. Iar ceea ce dă sufletului pecetea de fiinţă spirituală e
funcţiunea conştiinţei, a acelei cunoştinţe de sine însuşi, în relaţie
cu Dumnezeu, Tatăl său, şi cu toate câte decurg din rudenia aceasta.
(Fapte 17, 19). Acestei fiinţe spirituale i s-a dat trupul ca o unealtă,
nu ca un tovarăş. Iar dacă un om oarecare nu ascultă de conştiinţă, ci
de animalitate, se întâmplă că glasul conştiinţei tot mai slab se aude,
mintea tot mai mult se întunecă, şi aşa, faptele trupului, pun pecetea
lor întunecoasă pe suflet. Sufletul, cu negrija lui, se face el o
unealtă a trupului.
Sufletul, amăgit de convieţuirea cu
animalitatea trupului, are să poarte chinurile răsturnării rolurilor de
îndată după despărţirea sa din robia uneltei sale.”
Într-un cuvânt de mai-nainte s-a văzut că orice faptă trupească a fost
mai întâi o faptă sufletească. O cădere în desfrâu este mai întâi o
cădere în spirit. În spirit e înclinarea şi căderea. Iar aceasta e de la
convieţuirea cu trupul în care s-a retras ispititorul şi-l munceşte cu
pofte. Dar ispititorul nu poate face nimic fără consimţirea spiritului.
Această consimţire însă înnegreşte sau spurcă faţa sufletului, îl face
din ce în ce mai mânjit de poftele împotriva firii. Iar cu trecerea
vremii, trupul slăbeşte şi se satură de pofte, pe când sufletul, fiind
nemuritor, nărăvindu-se cu ele, caută să le împlinească, chiar dacă
trupul nu mai e în stare să le facă. Sunt patimi trupeşti care înrâuresc
sufletul şi sunt patimi sufleteşti care se răsfrâng asupra trupului.
Slava deşartă, mândria, orgoliul, viclenia, părerea de sine şi altele
asemenea, se văd de departe în ţinuta dinafară a trupului. Această
spurcare a obrazului, sufletul are să o plătească de pe urma consimţirii
cu patimile iscate de vrăjmaş contra firii, printr-un chin de
nedescris. Totuşi încerc.
Deci, în cazul în care trupul şi-a
robit stăpânul, când petele animalităţii s-au întipărit pe făptura
nemuritoare a sufletului, când sufletul s-a aprins de dorinţele
trupului, aceste pofte, toate, însoţesc sufletul,şi-l aprind mereu,
zorindu-l să le împlinească în faptă, chiar dacă nu mai are unealta
trupească, precum o avea în viaţa pământească, nu avea o corvoadă aşa
grea de purtat cu poftele, pentru că ele, împlinite cu trupul, îi dădeau
sufletului iluzia stingerii lor şi deci, mulţumirea odihnei. Dar de
îndată după încetarea trupului, poftele, stropii aceştia de noroi
împroşcaţi din trup pe suflet, strârnesc în sufletul desfăcut de trup, o
văpaie de pofte, care-l muncesc cel puţin tot atâta, cât l-ar chinui
setea până la moarte, pe unul care ar trece Sahara şi n-ar găsi apă.”
Sufletul, izgonit din trup de moartea acestuia, are să se chinuiască în
felul fiecărei patimi, care l-a ros în viaţa pământească. Orice
întoarcere a voinţei, deci orice faptă, dincolo e cu neputinţă. Deci
uşor putem pricepe că fiecare patimă pe care a iubit-o sufletul
nemaiavând, nemaiavând cum să se împlinească, se stârneşte mereu, creşte
mereu şi-l chinuieşte pe clipă ce trece cu o tot mai aprinsă văpaie.
Sufletul, deşi chinuit de zădărnicia văpăii, nu mai are libertatea
voinţei de-a scăpa de muncirea aceasta, cum o avea pe pământ. Dacă n-a
vrut să scape de poftă câtă vreme putea s-o facă, acum, trecând vremea, a
ajuns să nu mai poată voi una ca aceea, ci culege silit roadele amare
ale robiei cu voia. Chinuirea poftelor ce cresc - şi, pe măsură ce
cresc, măresc chinuirea – nu are nicio izbăvire, de vreme ce sufletul e
nemuritor şi nu se poate ucide pe sine, ca să nu mai simtă văpaia care-l
arde cu o iuţime din ce în ce mai mare. Un iubitor de argint, un lacom
de avere, un lacom de mâncare, un beţiv, un desfrânat, nu scapă de
tirania poftelor sale, ci acestea îl chinuiesc fără de sfârşit şi se
măresc pe măsură ce nu pot fi satisfăcute – lipsind trupul, iar
conştiinţa îi strigă mereu osânda lui Dumnezeu şi zadarnicia suferinţei
sale. Invidiosul, trufaşul, iubitorul de sine, sunt roşi de ură asupra
oamenilor, asupra sufletelor pe care nu le cunosc şi asupra lui
Dumnezeu. Ura creşte mereu şi le macină mintea, zvârlindu-i într-o mare
nebunie furioasă, dar desăvârşit neputincioasă. Iar chinul cel mai mare
tocmai acesta este, că răutatea se vede pe sine mărindu-se în deşert şi
zvârcolindu-se , în neputinţa de-a mai face ceva. Toată isprava acestor
patimi e muncirea neîncetată, până la nebunia absolută a sufletului.
Sufletul arde ca într-o mare de foc. Conştiinţa îi vesteşte neîncetat
pedeapsa lui Dumnezeu, îi arată sufletele drepţilor în Rai – ceea ce îi
măreşte suferinţele – dar nu se vede pe cei ce se muncesc ca şi el în
văpaia aceloraşi pofte; vede însă chipurile fioaroase ale demonilor,
care înteţesc văpaia care-i arde.
Precum în viaţa pământească,
lucra Harul asupra celor ce se sfinţeau şi sporea în ei iubirea, iar la
dezlegarea lor din trup, rămânând în Împărăţia Harului, acesta sporeşte,
desăvârşind în ei iubirea; aşa prin contrast, în starea de iad a
conştiinţei, în împărăţia fără de Har, lucrează demonii asupra
sufletelor chinuite şi sporesc în ele ura. Ura aceasta care nu poate
face nimic, zvârcolirea neputinţei furioase, ura demonilor care
chinuiesc sufletele şi văd că nu isprăvesc nimic, ura aceasta arde, ura
aceasta infernală e focul nestins, care nu luminează nimic. Sufletele
acelea, care s-au amăgit de poftele lumii, de slava deşartă şi de trufia
vieţii (Ioan 2,16), înşelate de iubirea de sine, care le-a povăţuit la
toate poftele, iată-le înecându-se în ura care le arde şi care s-a
întărit peste ele ca o mare împărăţie a răului. În această împărăţie
infernală i-a dus iubirea de sine, primul pui al diavolului şi tată a
toată amăgirea.
Într-o aşa împărăţie au să sufere toţi cei care
n-au scos cu desăvârşire iubirea de sine din lăuntrul lor, ci au
mângâiat-o cu toate plăcerile, şi i-a surprins moartea încă
neînţelepţiţi la mine şi necurăţiţi la inimă. Au plecat cu nădejde, le
rămâne nădejdea. Şi dacă se va afla cineva dintre rudenii sau urmaşi, ca
să împlinească pentru ei faptele iubirii, cu acestea acopăr mulţime de
păcate şi-i scot din moarte (Tobit 4, 10). Iar dacă Dumnezeu nu pune
nimănui în gând să împlinească mila şi pocăinţa pentru ei, e semnul că
nu are planul să-i scoată din muncă.”
Sursa: Ieromonah Arsenie Boca, Cărarea Împărăţiei, Editura Sfintei Episcopii Ortodoxe Române a Aradului, Deva, 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
- Deoarece avem nevoie zilnica de hrana spirituala, aici este locul unde vei gasi cate o . . . soapta a Duhului Sfant pentru a te ajuta sa intelegi voia lui Dumnezeu cu privire la viata ta -