Inima omului poate fi altar sau iad.
Inima nu este doar un
organ. Daca ar fi asa, nu vad ce sens ar mai avea marturisirea "Te
iubesc din toata inima", adica din toata fiinta. Asadar, omul are o
inima trupeasca, dar are si una sufleteasca. Se poate intampla ca el sa
aiba o inima trupeasca sanatoasa, dar sa fie lipsit de sanatatea
celeilalte, caci inima duhovniceasca nu este materiala.
Persoana care traieste departe de Dumnezeu, nu cunoaste inima duhovniceasca. In timp ce omul
care se uneste cu Dumnezeu descopera ca inima lui este loc de vedere a
imparatiei lui Dumnezeu care se afla inauntrul sau (Luca 17, 21).
Inima poate fi atat altar, locul sacru in care este prezent Hristos,
dar si iad, loc in care trebuie sa Se pogoare Hristos pentru a o elibera
de patimi. Faptul ca ea poate fi altar si iad, nu inseamna ca Hristos
si diavolul se afla in ea in acelasi timp.
Dumnezeu cere inima
noastra "Da-mi fiule inima ta" (Pilde 23, 26). Iar daca omul i-o
daruieste, el ajunge sa dobandeasca mintea lui Hristos (I Corinteni 2,
16). Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca "mintea lui Hristos nu vine
in noi ca sa ne lipseasca de puterea noastra mintala, ci sa lumineze
puterea mintii noastre si sa o aduca la aceeasi lucrare cu a Lui".
Iar momentul in care omul a facut din inima sa un altar, el savarseste
neincetat Sfanta Liturghie: vorbeste in psalmi, in laude si in cantari
duhovnicesti, laudand si cantand Domnului in inima sa (Efeseni 5, 19).
Dar atunci cand omul nu raspunde chemarii lui Dumnezeu, inima devine
iad. Diavolul pune stapanire pe ea si-l duce pe om la cadere. Sfantul
Marcu Ascetul ne povatuieste ca "Inainte de dezradacinarea relelor, sa
nu ascultam de inima noastra", caci o inima care este bolnava, transmite
boala sa intregului organism, iar tot ce gandeste si faptuieste omul
sunt roadele unui suflet mort, robit de patimi.
Inima devine
un mormant, iar cugetele sunt ca si sufletele din iad, dupa cum spune
Sfantul Macarie, ingropate in mormant si inconjurate de intuneric. Si
dupa cum Hristos S-a pogorat la iad si a eliberat sufletele care erau
legate acolo, tot astfel trebuie sa Se coboare si in inima devenita
mormant, ca sa invieze sufletul mort.
Sfantul Teofan Zavoratul
ne marturiseste ca vom avea o inima altar, numai daca in ea se va
aprinde caldura Duhului Sfant. Dar ne atrage atentia ca acest foc al
inimii nu se aprinde daca patimile ne stapanesc. Ne aminteste ca ele
sunt lemne umede care nu ard. Dar odata aprins focul inimii, se va
petrece cu noi ceea ce s-a intamplat cu femeia care avea scurgere de
sange. Ea s-a atins de poala hainei Mantuitorului "si indata s-a oprit
curgerea sangelui ei" (Luca 8, 44), iar noi, datorita focului prezent in
inima oprim ratacirea gandurilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
- Deoarece avem nevoie zilnica de hrana spirituala, aici este locul unde vei gasi cate o . . . soapta a Duhului Sfant pentru a te ajuta sa intelegi voia lui Dumnezeu cu privire la viata ta -