duminică, 26 decembrie 2010


De aceea Apostolului Petru, care il intrebase: Doam­ne, de cate ori va gresi mie fratele meu si voi ierta lui ? Au doara pana la sapte ori ?, Hristos i-a ras­puns: nu-ti zic tie pana de sapte ori, ci pana de saptezeci de ori cate sapte (Mt. 18, 21-22). De aceea a si zis Domnul pilda despre cel care dato­ra imparatului sau zece mii de talanti si a primit numai din mila lui iertarea marii sale datorii, dar impreuna-slujitorului sau n-a vrut sa-i ierte dato­ria de o suta de dinari si 1-a aruncat in temnita pana ce i-o va da, fapt pentru care si pe el l-a dat imparatul, maniindu-se, pe mana chinuitorilor (Mt. 18, 23-34).

Aceasta pilda nu inseamna altceva decat ca celui ce tine manie asupra aproape­lui sau si nu ii iarta gresalele nu numai ca Dum­nezeu nu ii iarta pacatele, ci si pacatele dinainte, care i-au fost iertate, se intorc si se pomenesc. Pentru ca acel imparat milostiv i-ar fi iertat acelui datornic datoria, dar pentru nemilostivirea lui fata de fratele sau i-a socotit iarasi datoria si l-a dat pe mana chinuitorilor ca sa o scoata de la el. Drept aceea, Domnul incheie pilda aceasta pre­cum urmeaza: asa si Tatal Meu Cel ceresc va face voua de nu veti ierta fiecare fratelui sau din ini­ma gresalele voastre (Mt. 18, 35).

Asadar, cand primind de la Dumnezeu ierta­rea marilor noastre datorii, pentru aceasta mila atat de mare pe care ne-o arata El trebuie sa-i iertam si noi aproapelui micile sale datorii, ca sa nu patim la fel ca sluga cea vicleana din Evan­ghelie. Pacatele intregii lumi au fost date pierza­rii pe lemnul crucii, dar de iertarea pacatelor se invrednicesc de la Dumnezeu cei care inceteaza sa mai pacatuiasca, se pocaiesc pentru pacate si cred in Hristos, Care a murit pentru pacatele noastre si a inviat.

Iar acolo unde inima este pli­na de rautate si de manie nu este pocainta ade­varata, ci prefacuta si mincinoasa. insasi mania tinuta impotriva aproapelui este un pacat greu, dupa marturia Apostolului: tot cela ce urastepre fratele sau, ucigas de om este Qi In. 3, 15). „Dar el imi face rau si ma necajeste!" Ce-i drept; dar si tu deopotriva faci rau cand tii rautate impotriva lui, si il necajesti cand te razbuni cu vorba sau cu fapta. El ti-a facut rau inainte, iar tu ii faci rau dupa: pentru ca raul tot rau ramane si necazul tot necaz este, fie el facut mai devreme sau mai tarziu.

Gandeste-te la asta, iubite crestine, si nu te uita ce fac crestinii veacului de acum, care pentru un mic cuvant de ocara sau de mustrare fie ca umplu tribunalele cu clevetiri impotriva aproapelui, fie ca vor sa il dea pierzarii, fara sa cugete ca in toata ziua si in tot ceasul necinstesc si jignesc marirea lui Dumnezeu fara sa primeas­ca dupa faptele lor. Dar tu, de mare mila invred-nicindu-te de la Dumnezeu, sa fii si tu milostiv fata de aproapele tau, ca sa nu ramai lipsit la ran-du-ti de mila lui Dumnezeu, caci vei pieri in veci.

Drept aceea, daca voiesti sa-L ai pe Dumne­zeu milostiv catre tine, fii tu insuti milostiv catre aproapele tau. Aproapele ne-a fost pus de Dum­nezeu spre incercare si ca sa ne dam seama cum Se va purta Dumnezeu fata de noi. il iubim pe aproapele ? il iubim si pe Dumnezeu, si Dumne­zeu ne iubeste pe noi. Avem bunavointa fata de aproapele nostru ? Are si Dumnezeu bunavointa fata de noi. il miluim pe aproapele nostru ? Ne miluieste si Dumnezeu pe noi. Iertam aproapelui nostru gresalele ? Ne iarta si noua Dumnezeu gresalele noastre.

Ne uram aproapele si ne mani-em pe el ? Ne aflam si noi sub mania lui Dumne­zeu. Nu iertam aproapelui nostru gresalele ? Nu ne iarta nici Dumnezeu gresalele noastre. Ne razbunam pe aproapele nostru ? Se va razbuna si Dumnezeu pe noi, precum zice Sirah: cela ce se razbuna va afla razbunare de la Domnul. Ast­fel, si Dumnezeu este fata de noi precum suntem noi fata de aproapele nostru.

Sfantul Tihon din Zadonsk

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

- Deoarece avem nevoie zilnica de hrana spirituala, aici este locul unde vei gasi cate o . . . soapta a Duhului Sfant pentru a te ajuta sa intelegi voia lui Dumnezeu cu privire la viata ta -